22 Mart 2009 Pazar

BELİRSİZLİK

Değişime dirençli olan bireyler gelecekte başarısız, mutsuz olur, bu tip yaklaşım sergileyen şirketler batar... Keep walking!...

Lafı fazla dolandırmaya gerek yok... Hoşumuza gitmese de gerçek böyle!...

Bu söylemi doğrulayan bireysel, kurumsal örnekler için hemen çevrenize ve hatta kendinize bakın, yeteri kadar açıklama bulacaksınız.

Özellikle teknolojik gelişmeler, nüfus artışı ve ekolojik değişimler; zorlu, belirsizliklerle dolu bir geleceğe ilerleme hızını, kaygı seviyesini arttırıyor. Yeni kriz dalgası olumsuz beklenti düzeyini iyice şişirdi, doğru. Ancak ben bu yazıyı son ‘kriz’ çalkantısından dolayı ya da ‘‘aşırı belirsizlik onun yüzünden oluştu’’ gerekçesiyle yazmıyorum. Çünkü krizler hep vardı, daima da olacak... Krizler, ondan doğan ve onu doğuran belirsizlikler, yaşamın, akışkanlığın doğal bir parçası, geliştiricisi. Başaranlar; her şeye rağmen hedefleri olan ve ona doğru durmaksızın yürümeye devam edenler... Şimdiden mazeretleri dizi dizi sıralamaya hazırlananlar için hatırlatma olarak irdeliyorum...

Gelecek, kriz olsa da gelecek olmasa da...

Ünlü bir reklamdaki; ‘keep walking’ söylemi hep hoşuma gitmiştir. Evet, yürümeye devam... Ezbere söylemlere, yakınmalara teslim olmadan, cesaretle ‘geleceği tasarlamaya’ devam... Eğer varsa bir kurtuluş, daha iyiye ulaşmak; bu ancak ilerlemekle mümkün olacak. Keep walking arkadaşlar... Duranı belirsizlik ya da yürüyenler yutar ona göre!...

Geleceği okumak, tahmin etmek son dönemlerde farklı yorumlanıyor. Meşhur çocuk şarkısını uyarlarsak; ‘‘orda, bir gelecek var uzakta, gitmesek de görmesek de o gelecek bizim geleceğimizdir...’’ gibi, edilgen, otomatik, kendi kendine gelen ya da orada duran ve tahmin edilmeye çalışılan bir gelecek söz konusu olmadığı acı tecrübelerle öğreniliyor! Geleceği bu şekilde yorumlayanlar için yukarıdaki ‘batış! cümlesi geçerli oluyor... Bireysel ve toplumsal gelecek artık resmen tasarlanıyor!... Tasarlanmak zorunda.... Başarı, başarısızlık; bunu kimlerin, niçin, nasıl yaptığı ile ayrışıyor. Bakınız haliniz, halimiz, halleri!...


Özetle; hangi yaş, cins, iş ve yaşam döneminde olursanız olun, bizzat özenle tasarladığınız geleceğiniz için başarı kriterleriniz:

1. Olumlu tutum
2. Esneklik
3. Uzgörüye, fütüristik bakış açısına sahip olmak
4. Birey ve toplum için sürdürülebilir, ekonomik fayda yaratan yenilikçilik
5. Stratejisyenlik
Gelecek trendlerini uzgörebilmek özellikle belirsizliğin arttığı dönemlerde her zamankinden fazla önem taşıyor. Değişimlere, dönüşümlere karşı olumlu tutumla esnek, yararlı yaklaşımlar ve yeni bakış açıları, çözümler geliştirerek, bunları bir stratejik plana dönüştürmek şart. Durmak yok! Keep walking....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder